Admin / 6 czerwca 2017

Aqua aerobik – kobiety w ciąży też mogą ćwiczyć!

Przyszłym mamom zaleca się wiele ćwiczeń, mających poprawić kondycję oraz zdrowie przez cały okres ciąży, który dla organizmu jest dużym wyzwaniem. Czy podejmowanie aktywności w basenie stanowi jakieś zagrożenie? Oczywiście, że nie. Kobiety spodziewające się dziecka powinny dbać o swoją formę, uczęszczając na zajęcia w wodzie.

Dlaczego aqua aerobic?

Ten sposób aktywności niesie ze sobą wiele korzyści. Waga naszego ciała w wodzie spada o około 90%. Dzięki temu wszystkie stawy wraz z kręgosłupem zostają odciążone,
a zmęczone ciało relaksuje się, gdyż opływająca nas woda działa niczym hydromasaż. Co równie istotne, poruszanie się w basenie wymaga pracy mięśni. Dlatego przez ćwiczenia wzmacniamy całe nasze ciało, m.in. mięsnie dna miednicy, odgrywające ważną rolę podczas porodu.

Aqua aerobic posiada także inne pozytywne skutki. Poza tym, że odpręża i rozluźnia, nadaje skórze elastyczności. W związku z tym maleje ryzyko pojawienia się celulitu oraz rozstępów. Lepsze krążenie pozwala uniknąć żylaków, a także obrzęków. Wreszcie to, co martwi wszystkie przyszłe mamy – zajęcia w wodzie zapobiegają nadmiernemu przyrostowi wagi przez poprawiony metabolizm. Aqua aerobic wymaga dynamicznych ruchów, mimo tempa, które jest bardzo umiarkowane. Dzięki temu spalanie kalorii nie niesie ze sobą żadnego ryzyka, a powrót do sylwetki sprzed ciąży jest dużo łatwiejszy. Warto również wspomnieć, że te zajęcia poprawiają humor, a także umożliwiają wymianę doświadczeń
z innymi paniami.

Od kiedy mogę przystąpić do zajęć?

Zgodnie z ogólnie przyjętą regułą na aqua aerobic uczęszczać można od ok. 20 tygodnia ciąży. Należy jednak pamiętać, że ludzki organizm rządzi się własnymi prawami, dlatego jest to głównie sprawa indywidualna. O udziale w zajęciach decyduje opinia ginekologa. Jeśli nie zauważy on żadnych przeciwwskazań, powinien wydać stosowne zaświadczenie, zezwalające na uczestnictwo w aqua aerobicu.

W zajęciach można brać udział nawet do 9 miesiąca ciąży, pod warunkiem, że pozwala na to stan zdrowia przyszłej mamy.

Na co zwrócić szczególną uwagę?

Przystępując do zajęć z aqua aerobicu należy dowiedzieć się, czy instruktor posiada odpowiednie kompetencje uprawniające go do prowadzenia tego typu zajęć. Uczestniczkami mogą być tylko i wyłącznie kobiety w ciąży. Warto też wiedzieć, że temperatura wody powinna wynosić ok. 32 stopni Celsjusza.

Aby uczestniczyć w zajęciach, nie trzeba umieć pływać. Ćwiczenia wykonywane są
w miejscu, gdzie poziom wody sięga okolic brzucha.

Uwaga! Instruktor ma obowiązek dopasować odpowiednie tempo ćwiczeń do sprawności ruchowej oraz kondycji uczestniczek aqua aerobicu. Jeżeli dopadnie Cię zmęczenie, pamiętaj o odpoczynku. Kobiety w ciąży nie powinny podejmować wysiłku przerastającego ich możliwości.